10مه 2022- محققان مسیر بالقوه ای را کشف کرده اند که عفونت های اولیه زندگی را به خطر بیماری قلبی عروقی در بزرگسالی مرتبط می کند و فرصت هایی را برای درمان هدفمند ارائه می دهد.

این مطالعه که توسط مؤسسه تحقیقات کودکان مرداک(MCRI) انجام و در مجله یeLife منتشر شد، نشان داد که وجود غلظت بالایی از نشانگرهای التهابی و تغییرات در متابولیسم (روشی که سلول‌های بدن غذا را به انرژی تبدیل می‌کنند) که در نوزادان مستعد به عفونت مشاهده می‌شود، مشابه شرایطی است که در بزرگسالان در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی وجود دارد.

دکترToby Mansell ، محقق MCRI، گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد که تأثیر عفونت‌های تجمعی در دوران نوزادی می‌تواند بزرگسالان را مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی، چاقی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 کند.ما دریافتیم که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در بزرگسالی می تواند از ابتدای زندگی افزایش یابد. ما می دانیم که نوزادان مستعد ابتلا به عفونت هستند و این باعث التهاب می شود که یک عامل خطر کلیدی برای مشکلات قلبی متابولیکی است، اما رابطه ی بین عفونت، التهاب و پروفایلهای متابولیکی در اوایل کودکی تا پیش از این مطالعه، ناشناخته باقی مانده بود.

این مطالعه شامل 555 نوزاد از مطالعه ی نوزادان Barwon بود، پروژه ی مشترکی بین بهداشت باروون، کودکان مرداک و دانشگاه دیکین که در آن عفونت‌های نوزادان طی 12 ماه ردیابی گردید.

این تحقیق نشان داد که میزان بالای عفونت نوزادان تا 12 ماهگی با افزایش نشانگرهای التهابی و تغییرات در پروفایل های متابولیکی مرتبط است که بر نحوه ی پردازش چربی ها، پروتئین ها و قندها توسط بدن تأثیر می گذارد.

پروفسور دیوید بورگنراز مؤسسه تحقیقات کودکان مرداک، گفت: عفونت به عنوان عامل بالقوه ی بیماری قلبی عروقی، یکی از علل اصلی مرگ و میر در بزرگسالان در سراسر جهان شناخته شده است.

در استرالیا، بیماری های قلبی عروقی یک چهارم مرگ و میرها را تشکیل می دهد و هر 10 دقیقه جان یک نفر را می گیرد. بیش از 4 میلیون استرالیایی به بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند و هر دقیقه یک نفر با این بیماری در بیمارستان بستری می شود.

پروفسور بورگنر گفت: این تحقیق فرصت هایی را برای اقدامات پیشگیرانه ی اولیه مانند شناسایی انواع عفونت و کودکانی که در معرض بالاترین خطر هستند و اینکه چگونه این خطرات ممکن است با مداخلات ساده جبران شود، ارائه می دهد.

او گفت: اقدام هدفمند می‌تواند شامل ترویج تغذیه با شیر مادر، اطمینان از واکسیناسیون به موقع و حمایت از خانواده‌ها باشد تا بتوانند در صورت ناخوشی کودکان به دلیل عفونت، از آنها مراقبتهای لازم را در منزل انجام دهند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220510/Researchers-find-potential-pathway-linking-early-life-infections-to-adult-onset-cardiovascular-disease.aspx